Onderwijs
Scholen hebben de taak om te zorgen voor een veilige school- en werkomgeving. Zij hebben allemaal een eigen veiligheidsplan.

Bereiden scholen en universiteiten zich ook voor op noodsituaties?
Ja. Scholen, mbo’s, hogescholen en universiteiten hebben de taak om te zorgen voor een veilige school- en werkomgeving. Zij hebben allemaal een eigen veiligheidsplan. Noodsituaties vragen om extra aandacht. Daarom werkt de overheid samen met scholen en universiteiten om in kaart te brengen welke noodsituaties kunnen gebeuren. En ook wat er nodig is om in deze (nood)situaties weerbaarder te zijn. Met als doel om ook in deze (nood)situaties onderwijs te kunnen geven en onze kennis veilig te houden. Scholen zullen bij deze voorbereidingen ook ouders/verzorgers informeren en betrekken.
Leren jongeren in het onderwijs over de dreigingen in Nederland en de wijze waarop iedereen zich moet voorbereiden?
Jongeren leren op de basisschool, middelbare school en het mbo via burgerschapsonderwijs over actuele onderwerpen in de samenleving. Dit kan bij iedere les en bij ieder vak gebeuren: bijvoorbeeld door bij Nederlands een actueel krantenartikel te lezen of door bij burgerschap te leren over hoe je maatschappelijke betrokkenheid kunt vormgeven. Dreigingen in Nederland kunnen in dat kader zeker aan bod komen, waaronder ook de boodschap van de overheid richting de samenleving om zich voor te bereiden. Tegelijkertijd gaan scholen en universiteiten zelf over de inhoud van en de manier waarop zij het onderwijs vormgeven. Het is geen specifieke taak van het onderwijs om jongeren op dreigingen in Nederland voor te bereiden.
Helpen scholen en universiteiten bij het voorkomen dat er paniek ontstaat bij jongeren over de dreigingen in Nederland?
Ja. Scholen, mbo’s, hogescholen en universiteiten zijn vertrouwde plekken voor jongeren om het gesprek aan te gaan over ontwikkelingen in Nederland en dus ook over dreigingen en de zorgen van jongeren daarover. De overheid zorgt met betrouwbare informatie dat leraren en docenten jongeren kunnen informeren en hen bij specifieke vragen of zorgen kunnen doorverwijzen van plekken of instanties.
Stel dat de stroom voor 72 uur uitvalt, zijn de scholen dan wel open?
Het onderwijs is een belangrijke plek voor de ontwikkeling en het sociaal-mentale welbevinden van jongeren. Het doel is daarom om scholen en universiteiten in noodsituaties zoveel mogelijk open te houden en zo de lessen door te kunnen laten gaan. Dat kan ook in aangepaste vorm. Tegelijkertijd kunnen de oorzaken en consequenties van stroomuitval verschillen. Afhankelijk daarvan is er tijd nodig om het onderwijs zo aan te passen dat scholen open en toegankelijk blijven.
Hoe bereiden kinderdagverblijven zich voor op langdurige uitval?
Kinderopvang is belangrijk voor ouders om te kunnen blijven werken en voor de ontwikkeling van kinderen. Zeker voor ouders die werk doen in sectoren die essentieel zijn voor onze samenleving, zoals drinkwater en energie. Het doel is daarom kinderopvang in noodsituaties zoveel mogelijk open te houden. Hierbij is het uiteraard van belang dat de opvang veilig en verantwoord kan plaatsvinden.
Tegelijkertijd kunnen de oorzaken en consequenties van stroomuitval sterk verschillen. Dat zal invloed hebben op de wijze waarop de kinderopvang open en toegankelijk blijft.