Toeristische ondernemers die overnachtingen aanbieden, bijvoorbeeld in een hotel, bed & breakfast, recreatiewoning of een camping, moeten een nachtregister bijhouden. Dat is volgens de wet verplicht. Het nachtregister geeft inzicht in wie zich binnen de gemeente bevindt. Eén van de doelen van het nachtregister is dat hulpdiensten beter hun werk kunnen doen bij een ramp. Als er bijvoorbeeld brand is, kan de brandweer snel zien wie er op locatie aanwezig is. Ook kan het nachtregister een afschrikkende werking hebben op criminelen. 

Vanaf 1 oktober 2022 werken we niet langer met een verplicht digitaal nachtregister. U dient zelf zorg te dragen voor een eigen systeem voor het vastleggen van een nachtregister. Dit kan in een geautomatiseerd bestand, maar mag ook op papier, mits u de juiste gegevens vastlegt:

  1. Naam van de hoofdverblijver;
  2. Woonplaats van de hoofdverblijver;
  3. Dag van aankomst en vertrek;
  4. Aard van het document waarmee u de hoofdverblijver heeft geïdentificeerd (paspoort, identiteitsbewijs of rijbewijs).

Indien u de bovengenoemde gegevens reeds vastlegt in uw boekingssyteem of ten behoeve van de toeristenbelastingaangifte, heeft u aan de verplichting voldaan.