Kinderen en jongeren

Hoe kun je met kinderen praten over de noodzaak van voorbereiden op noodsituaties?
Het is goed om met je kind in gesprek te gaan over noodsituaties. Doe dit op een geruststellende manier, zonder de realiteit te verzwijgen.
•Luister naar de zorgen van je kind. Vraag bijvoorbeeld: “Wat maakt je precies bang als je denkt aan een noodgeval?”
•Houd het simpel en aangepast aan hun leeftijd. Zeg bijvoorbeeld: “Een noodsituatie wil niemand meemaken. Maar als het toch gebeurt is het juist goed om ons erop op voor te bereiden, zodat we precies weten wat we moeten doen.”
•Leg de nadruk op voorbereiden.
•Speel of oefen op een speelse manier. Bijvoorbeeld: “Zullen we eens oefenen wat we doen als de stroom uitvalt?”
•Beperk blootstelling aan angstaanjagende beelden op YouTube of het nieuws.
•Laat zien dat jij kalm blijft.
Hoe kun je kinderen betrekken bij het maken van een noodplan?
Het is goed om met je kind het noodplan op te stellen, want het is een goede aanleiding om het gesprek over voorbereiden op noodsituaties te voeren. Doe het op een geruststellende manier, zonder de realiteit te verzwijgen.
•Houd het simpel en aangepast aan hun leeftijd. Zeg bijvoorbeeld: “Een noodsituatie wil niemand meemaken. Maar als het toch gebeurt is het juist goed om ons erop op voor te bereiden, zodat we precies weten wat we moeten doen.”
•Leg de nadruk op het voorbereiden, niet op de noodsituatie zelf.
•Speel of oefen op een speelse manier. Bijvoorbeeld: “Zullen we eens oefenen wat we doen als de stroom uitvalt?”
•Beperk blootstelling aan angstaanjagende beelden op YouTube of het nieuws.
•Laat zien dat jij kalm blijft en het fijn vindt om samen voor te bereiden.
Mijn kind maakt zich zorgen over de dreigingen in Nederland. Hoe kan ik hem/haar helpen?
Het is goed om met je kind in gesprek te gaan over noodsituaties. Doe dit op een geruststellende manier, zonder de realiteit te verzwijgen.
•Luister naar de zorgen van je kind. Vraag bijvoorbeeld “Wat maakt je precies bang als je denkt aan een noodgeval?”
•Houd het simpel en aangepast aan hun leeftijd. Zeg bijvoorbeeld: “Een noodsituatie wil niemand meemaken. Maar als het toch gebeurt is het juist goed om ons erop op voor te bereiden, zodat we precies weten wat we moeten doen.”
•Leg de nadruk op voorbereiden.
•Speel of oefen op een speelse manier. Bijvoorbeeld: “Zullen we eens oefenen wat we doen als de stroom uitvalt?”
•Beperk blootstelling aan angstaanjagende beelden op YouTube of het nieuws.
•Laat zien dat jij kalm blijft.