Wat is het?

Als u door een ziekte, een beperking of ouderdom niet meer alles zelf kunt doen, dan kan de gemeente u helpen. De gemeente zoekt samen met u naar een oplossing. Soms betekent dit dat u zelf probeert iets te veranderen in uw situatie. In andere gevallen geeft de gemeente u gerichte hulp.

De hulp is erop gericht dat u zoveel mogelijk zelf kunt blijven doen. Denk aan:

  • zelf uw huishouden doen
  • verplaatsen in en om uw woning
  • verplaatsen in uw omgeving met een vervoermiddel
  • normaal gebruikmaken van uw woning
  • andere mensen ontmoeten

Hoe werkt het?

De gemeente kan u verschillende soorten hulp geven. Allereerst bekijkt de gemeente of u zelf uw probleem kunt oplossen. Dit kan bijvoorbeeld door hulp van familie, vrienden en bekenden. Verder kijkt de gemeente ook of u geholpen bent met een algemene hulpdienst. Denk hierbij aan een klussendienst, boodschappendienst of rolstoelpool.

Als dit niet voldoende is, dan kan de gemeente u individuele hulp geven, zoals:

  • hulp in het huishouden
  • een rolstoel of een aanpassing aan uw rolstoel
  • collectief vervoer, een scootmobiel of een aanpassing aan uw auto
  • hulpmiddelen of aanpassingen in uw woning
  • begeleiding
  • opvang
  • beschermd wonen

De gemeente kan u ook een geldbedrag geven. U kunt de hulp die u nodig hebt dan zelf betalen.

Voor een Wmo-voorziening is een eigen bijdrage verschuldigd. U betaalt nooit meer dan de kostprijs (incl. onderhoudscontracten). Die wordt vastgesteld en geïnd door het CAK. Uw eigen bijdrage bedraagt in 2020 maximaal € 19,00 per 4 weken. Dit is afhankelijk van uw leeftijd en leefsituatie. U kunt meer informatie vinden op www.hetcak.nl(externe link).

Wat moet ik doen?

  • U gaat naar het Wmo-loket van de gemeente. 
  • Op werkdagen van 08:30 tot 12:30 kunt u het Wmo-loket in het gemeentehuis persoonlijk bezoeken of een telefonische melding van uw hulpvraag via 045-544 8383 plaatsen. Daarnaast is het altijd mogelijk een e-mail te sturen naar zorgloket@simpelveld.nl 
  • U geeft aan waar u hulp bij nodig hebt.
  • U ontvangt altijd een (schriftelijke) ontvangst bevestiging. 

Graag informeren wij u dat er bij het formuleren van uw hulpvraag of bij zorgbemiddeling? U gratis hulp kunt krijgen van een onafhankelijke cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner kan u bijstaan en uw belangen behartigen. U kunt voor cliëntondersteuning terecht bij Stichting MEE Zuid-Limburg. Stichting MEE is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 8.30 tot 17.00 uur op telefoonnummer: 088 - 010 22 22 of via info@meezuidlimburg.nl. Voor meer informatie zie www.meezuidlimburg.nl.

Hoe lang duurt het?

Na het onderzoek weet u wat u kunt doen om uw probleem op te lossen.

Nadat u zich gemeld hebt bij de gemeente, heeft de gemeente 6 weken de tijd om onderzoek te doen. U krijgt een verslag van de uitkomsten van het onderzoek en de oplossing die de gemeente u wil bieden. Daarna kunt u een aanvraag indienen. Binnen 2 weken na de aanvraag ontvangt u bericht of u in aanmerking komt.